Brak zasięgu w Play - fakty i teorie (spiskowe)

Gazeta.pl > Technologie >  Wiadomości
Michał Młynarczyk
25.03.2010

fot. YouTube

 

Niektórzy użytkownicy telefonów w Play narzekają od kilku dni na problemy z zalogowaniem się do sieci Plus. Rzecznik prasowy firmy prosi o bezpośredni kontakt wszystkich, którzy spotkali się z takim zjawiskiem.

 

Play korzysta z roamingu w sieci Plusa. Gdyby nie to, najmniejszy z operatorów jeszcze długo nie mógłby pochwalić się zasięgiem obejmującym całą Polskę. Przełączanie między nadajnikami obydwu sieci (macierzystej Play i roamingowej Plus) odbywa się automatycznie, bez wiedzy użytkownika - tyle teorii. W praktyce, niektórzy klienci Play mają od kilku dni problemy z zalogowaniem się do nadajników Plusa. Logowanie udaje się za piątym, szóstym razem i wymaga przejścia na tryb ręczny - telefon, mimo braku zasięgu Play, nie jest w stanie automatycznie przełączyć się do sieci większego z operatorów.

 

Kto ma problem z Plusem?

 

Informacje od użytkowników mających problem z prawidłowym działaniem usług Play pojawiają się na forach internetowych i blogach.

 

- Telefon próbuje wyszukiwać dostępne sieci, znajduje sieć Polkomtela, po czym odnajduje "strzępy" sygnału ze stacji własnej sieci gdzieś z daleka, więc próbuje się do tej nielogicznej stacji zalogować. Próba nie wychodzi, zatem telefon szuka sieci nadal, najczęściej bezskutecznie, po czym odnajduje kolejną nielogiczną stację i proces rozpoczyna się od nowa. Ręczne wyszukiwanie sieci też nastręcza sporo problemów. Dziś, próbowaliśmy ręcznie wybrać sieć w dwóch telefonach z kartami SIM Play. W obu przypadkach próba zalogowania trwała około 5 minut, przy czym w jednym przypadku musieliśmy dokonać dwóch prób. Przy pierwszej próbie wybór sieci Polkomtela zakończył się komunikatem: "Brak dostępu" - pisze 22 marca GSM.biz.pl.

 

Publikacja wywołuje emocjonalną odpowiedź rzecznika prasowego Play, który na swoim blogu zaprzecza istnieniu wspomnianej blokady. Jednocześnie, sugestie jakoby sieć uniemożliwiała swoim klientom korzystanie z nadajników Plusa by ograniczyć koszty wprowadzenia usługi "Stan darmowy" (Play musi płacić za roaming krajowy) określa mianem "teorii spiskowej".

 

Pod wpisem na blogu Marcina Gruszki jest już jednak ponad 200 komentarzy, spośród których duża część dotyczy problemów z zalogowaniem się do sieci Plus. Czytelnicy opisują swoje przypadki, niektórzy publikują filmy:

 

 

 

 

 

 

- U mnie (Tczew) też wywala komunikat, że karta SIM nie może zarejestrować się w sieci (Plus). Sprawdzane kilkukrotnie - pisze Rogi - Ełk i Olecko takie same problemy z logowaniem do Plusa - dodaje Jaa - Problem jest - potwierdza art.

 

Poza GSM.biz.pl, problem opisują m.in. Blogplay.eu i Telepolis.

 

W odpowiedzi, rzecznik prasowy Play zachęca do bezpośredniego kontaktu i zgłaszania awarii za pomocą emaila; z pominięciem biura obsługi klienta.

 

Nie ma blokady, jest preferencja

 

Uporządkujmy fakty. Według Marcina Gruszki, blokada uniemożliwiająca korzystanie z nadajników Plusa to "mit". Jednocześnie jednak, rzecznik prasowy Play oferuje poszczególnym klientom indywidualną pomoc w rozwiązaniu problemu. Na całą sprawę nieco światła rzuca wypowiedź pracownika firmy na forum Telepolis:

 

- Podkreślam jeszcze raz, że nie blokujemy dostępu do Plus. Owszem, są poczynione drobne ustawienia mające na celu preferowanie naszej sieci, ale nie oznacza to, że jest nałożona jakaś blokada -  pisze play4you2.

 

Wiemy więc, że nie ma sztywnej "blokady" - są płynne "preferencje". Sieć Play jest skonfigurowana w taki sposób, by jak najdłużej "utrzymywać" użytkownika w zasięgu macierzystych nadajników. To czysta oszczędność dla firmy. Wygląda na to, że w ciągu ostatnich dni operator "poczynił drobne ustawienia" skutkujące bardziej agresywnym "utrzymywaniem" telefonów wewnątrz własnej sieci. W efekcie, może dość do sytuacji takich jak opisywana przez GSM.biz.pl - aparat tracąc zasięg Play "odbija się" między nadajnikami macierzystymi i roamingowymi.

 

Co powinien zrobić użytkownik Play, który ma problem z korzystaniem z usług? Wydaje się, że najlepszym rozwiązaniem jest skontaktowanie się z rzecznikiem firmy: marcin.gruszka@playmobile.pl.

 

Na podstawie indywidualnych informacji operator może dokonać zmian w ustawieniach sieci na wskazanym przez klienta obszarze. To dość niekonwencjonalna droga rozwiązywania problemów technicznych, ale - jeśli wierzyć wypowiedziom czytelników bloga Marcina Gruszki - działa całkiem skutecznie.

 

Michał Młynarczyk

Tagi:

Komentarze (3)
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX